ARTEQ implementeert storage systeem van Oracle bij AMOLF/ARCNL

Op voorhand weten we vaak niet wat voor onderzoeken er gaan komen, en hoeveel onderzoeksdata daarbij worden geproduceerd. Carl Schulz – ICT Manager AMOLF/ARCNL

De fundamenteel wetenschappelijke onderzoeken van AMOLF leveren veel data op. “Maar hoeveel precies, is op voorhand lastig te voorspellen”, zegt ICT-manager Carl Schulz. AMOLF ging daarom op zoek naar een storagesysteem dat om kan gaan met een ‘gigantische groei’. “Maar wel met voorspelbare kosten voor de opslag.”

“Weet je waarom ledlampen warm wit licht afgeven?”, vraagt Schulz. Dat is volgens de ICT-manager mede te danken aan onderzoek verricht bij AMOLF. “Maar we doen bijvoorbeeld ook onderzoek naar eiwitten, in de hoop bij te dragen aan de ontwikkeling van medicijnen tegen ouderdomsziekten zoals alzheimer.”

“We lopen in onze onderzoeken ver vooruit. Wat hier wordt bedacht, vindt soms pas veel later een toepassing”, vervolgt Schulz. Dat geldt volgens hem ook voor het Advanced Research Center for Nanolithography (ARCNL), een zusterinstituut waarvoor hij ook IT-verantwoordelijke is. “Hier wordt onderzoek gedaan naar nanolithografie, een techniek om computerchips in bijvoorbeeld smartphones nog kleiner en krachtiger te maken.”

 

IT-behoeften lastig te voorspellen

De onderzoekers van AMOLF werken nauw samen met universiteiten, instituten en bedrijven. Schulz: “Onze onderzoekers zijn afkomstig van universiteiten in binnen- en buitenland. We hebben hier alle nationaliteiten rondlopen, en het verloop is hoog. Ieder jaar vertrekt een derde van de onderzoekers. Dan moet je de onboarding en offboarding van de medewerkers goed op orde hebben.”

Die dynamiek zorgt volgens Schulz nog weleens voor uitdagingen, bijvoorbeeld als het gaat om de planning van de IT-capaciteit. “Op voorhand weten we vaak niet wat voor onderzoeken er gaan komen, en hoeveel onderzoeksdata daarbij worden geproduceerd. Komt er bijvoorbeeld een onderzoek met slimme camera’s? Dan moet je rekening houden met heel veel data die uit zo’n onderzoek kunnen komen. Maar het kan ook meevallen.”

Storage zat vol

Met de storage-omgeving die AMOLF tot voor kort in gebruik had, was het onderzoeksinstituut echter niet meer in staat om onverwachte pieken op te vangen. “Deze omgeving zat gewoon vol”, zo vat Schulz het kort en bondig samen. De prestaties lieten daardoor te wensen over.

“Het systeem was ook zo complex dat we er nooit in zijn geslaagd om de gebruikerslimieten correct in te stellen”, vervolgt Schulz. “Eén gebruiker kon het systeem helemaal volgooien waarna het krakend tot stilstand kwam. Als iemand van finance dan een pdf wilde opslaan, kon dat niet.”

ZFS Storage Appliance

Voor AMOLF redenen genoeg om een nieuw storagesysteem te implementeren. Het onderzoeksinstituut koos na een marktverkenning voor een Oracle ZFS Storage Appliance ZS7-2 met een schijfcapaciteit van 400 terabyte, dat ook wordt gebruikt door ARCNL. Op een remote locatie is bovendien nog eens 200 terabyte beschikbaar voor het repliceren van de data die extra beschermd moeten worden.

Samen met IT-partner Arteq wordt gekeken naar de mogelijkheden om zo efficiënt mogelijk om te springen met de beschikbare ruimte. Zo maakt AMOLF gebruik van de optie om data te comprimeren. “Het systeem biedt ook mogelijkheden voor deduplicatie, maar ‘deduppen’ van onderzoeksdata is lastig”, aldus Wim Huijbers, managing director van Arteq. “Door data te archiveren naar tape of de cloud speel je meer ruimte vrij op primaire systemen. Dat is een optie waar we nu over nadenken.”

Totaaloplossing

AMOLF had meerdere redenen om voor de Oracle-oplossing te kiezen, waaronder de prijs-prestatieverhouding van de door Arteq aangeboden oplossing . Arteq was voor AMOLF bovendien een vertrouwde partner die zich al vaker had bewezen. AMOLF was eveneens al bekend met de gebruikersinterface van Oracle. “We hadden on-site al een storagesysteem van Oracle in gebruik”, aldus Schulz. “Het moest bovendien een ‘totaaloplossing’ zijn die automatisch de shares beschikbaar stelt, helpt bij het instellen van de quota’s en communiceert met het Windows-domein voor gebruikersauthenticatie. Het Oracle-systeem biedt dat allemaal.”

Foto: Henk-Jan Boluijt

Volgens het hoofd IT waren er echter nog andere redenen om voor de Oracle-oplossing te kiezen. Zo waren flexibiliteit en schaalbaarheid belangrijke selectiecriteria. “Een storagesysteem moet niet alleen nu voldoen, maar ook als er opvallende wijzigingen zijn in de vraag naar storage. Je moet technisch in staat zijn om een flinke jump te maken. Maar dan moet het wel mogelijk zijn de capaciteit uit te breiden zonder dat daar onverwacht hoge kosten bij komen kijken.”

Voorspelbaarheid van kosten was een belangrijk aandachtspunt tijdens de selectie van de nieuwe storage-oplossing. “We willen kunnen groeien met controle over de kosten”, zo omschrijft Schulz het. “We hebben nu een licentie voor vijf jaar support en garantie, maar wel met de optie om die periode met één of twee jaar uit te breiden. De prijs voor die uitbreiding ligt nu al vast, zodat we tegen die tijd niet voor een verrassing komen te staan.”

Geen eenvoudige kopieerslag

De oplossing werd door Arteq – op de achtergrond bijgestaan door distributeur Tech Data – ‘razendsnel’ geleverd en geïmplementeerd. De migratie van de data had volgens Schulz echter meer voeten in de aarde. “Daar zijn we in totaal anderhalve maand mee bezig geweest. Maar het was dan ook meer dan een kopieerslag van het oude naar het nieuwe systeem. We wilden een verbetering doorvoeren en data van een groep meteen ook in de juiste share zetten.”

Daarnaast namen AMOLF en Arteq de tijd om de permissiestructuur en de toegangsrechten goed in te richten. “We wilden het systeem in zinnige partjes ophakken, zodat een gebruiker die bijvoorbeeld per ongeluk data wist niet het hele systeem onderuit haalt. De impact van een verkeerde handeling blijft dan beperkt.”

Spannend slot

Die anderhalve maand migratie was nog wel spannend. “Er kwamen meldingen vanuit de oude omgeving dat die ermee ging stoppen, mogelijk met dataverlies tot gevolg. Dat is gelukkig allemaal goed afgelopen”, zo blikt Schulz terug. “De gebruikers zijn nu verlost van een oud en traag systeem. Daar moeten we nog wel officieel afscheid van nemen. Misschien kunnen we er een ceremonieel moment van maken. Het is toch een mijlpaal.”